Bienvenido, welcome, bienvenu, willkommen,  Welkom aan boord van de Vlieland!


De originele veerboot naar het eiland Vlieland, nu voor wal aan de Borneokade te  Amsterdam! 
Zie voor de geschiedenis:

 

En voor de eigen website van de boot: even klikken op het woordje veerboot hierboven.


 

10 augustus 2024. Met drie stuks bemanning en twee gasten is de Vlieland terug gevaren, en tegen het eind van de middag meerden ze weer aan, op de vertrouwde plek. Het was een heel gedoe, er stond ook veel wind, maar de Vlieland is weer thuis!

8 augustus 2024. Er is beplaat, en dat was nodig want, schreef René, de huid van de Vlieland was op sommige plekken erg dun. Maar als het allemaal klaar is, kan het schip weer jaren mee. 

1 augustus 2024. Na bijna een maand wachten, is de Vlieland in het dok, maar het werk is nog niet klaar. Àls er maandag personeel is, gaan ze platen op de buitenkant lassen, en dat is een werk dat veel aandacht vereist.  Dus nee,  de Vlieland is nog niet terug!!!

 

30 juni 2024 gingen de trossen los en voer de Vlieland richting IJmuiden, want de werf had groen licht gegeven. 
Maar na een weekje wachten, dobbert het schip nog steeds in het water. Een dure teleurstelling dus. 
9 juli dobbert de Vlieland nog steeds. Af en toe komt Parel een nachtje slapen, meestal logeert ze in Amsterdam, is blijft René hard aan het werk op de boot, want daar is altijd genoeg te doen. Hij kan daar nu zoveel lawaai maken als hij wil en nodig heeft, geen buren die zeuren, ook wel eens prettig voor een harde werker! ;-) 

 

September 2023. Mik is gaan studeren, en is regelmatig aan het werk in de Oceaan. 

6 juni 2022 De 'scheepsjongen' van de Vlieland, onze Mik, heeft zijn diploma van het Barlaeus Gymnasium gehaald!!! Op naar de verre toekomst!


Vandaag zou de 'maidentrip' voor donateurs plaats vinden. Een heel spannende dag, want al heeft René al naar de werf en naar IJmuiden gevaren voor nuttige instellingen, nu werd de herstelde Vlieland voor de Vrienden van de Vlieland in volle glorie getoond. Iets voor 2 uur werden we naar het bovendek geroepen, ieder met een glas in de hand, om te toasten, en te luisteren naar René, de eigenaar en kapitein van het schip dat hij sinds 1998 in bezit heeft. Het heeft 20 jaar geduurd eer hij zijn droom om met de vroegeren veerboot naar Vlieland te gaan varen, uit te zien komen. Vandaag. Dankzij zijn twee handen, veel vrienden, donateurs en vrouw en kind. En ondanks de regelaars, administrateurs, ambtenaren en dwarsliggers. Er is veel tegen gelopen, maar nu zijn we inderdaad gaan varen. Het was heerlijke weer, een stralende zon en een straffe wind. Die wind maakte dat we niet het IJsselmeer opgingen, want dan zouden we zijwind hebben, een gegarandeerd voor korte golfjes, en zieke magen.
Om kwart over twee voeren we echt!!! De stampende motor stonk eerst behoorlijk, maar dat ging vanzelf over, Parel en René straalden (en Parel bleef heen en weer rennen met hapjes en drankjes), René draaide het grote stuurwiel onder het toeziend ook van een ervaren schipper, op spannende momenten, en deze schipper nam het ook af en toe over, zodat René kon lopen genieten van zijn varende droom

en zo was iedereen blij en gelukkig, ook de moeders. :-) Er waren mooie stukjes natuur (wel kleine!) en spannende momenten, bijvoorbeeld toen we 2x werden ingehaald door een toeristisch zeekasteel, of liever een nautisch flatgebouw. Bij de laatste passage werd het ook nog spannend, omdat er een flinke aak achter ons aankwam, die eigenlijk wel even wilde inhalen, maar dat wijselijk maar niet deed. Want toen kwam ons vanuit Amsterdam zo'n grote boot tegemoet. Al die communicatie gaat via de marifoon, één van die items die de laatste jaren ook nog moesten worden aangeschaft. Ze hadden er wel plezier van. Dat laatste schip was er een van de Holland-Amerikalijk tegemoet.
Mik zei op een gegeven moment verwonderd: we gaan op reis, en ik heb niets hoeven inpakken! Ja, hij woont op de Vlieland!
Om half vijf keerde René om, en dat ging zonder enig probleem. :-D Anderhalf jaar geleden, bij de eerste donateursvaart, was dit het moment waarop men er achter kwam dat de keerkoppeling niet werkte, en dat was het begin van veel en dure ellende.
Maar nu ging alles heel goed. Het schip liep 12 km / u. Dat werd door verschillende metingen bevestigd. Het voelde alsof het harder ging. ;-)
Tegen 7 uur meerde René weer aan. Niet geheel zonder slag en stoot :-D maar even later stonden we allemaal aan wal. Vol bewondering voor al die capabele mensen die precies wisten wat ze moesten doen. De stevige wind speelde een eigen rol. ;-)
En daarna gingen we naar de Oceaan, waar we een heerlijke maaltijd voorgeschoteld kregen. Een heel gevarieerd buffet, met allerlei lekkers.

6 september 2017. Een glorieuze dag! De schroef is perfect gerepareerd, en René heeft de Vlieland flink laten racen: tot wel 18 kilometer per uur. Dat is 33,3 knopen als ik het goed heb uitgerekend. Het was fantastisch! Een heel pak van het hart van de eigenaren. De verzekeringen heeft nog wel wat kleine wensjes, maar dat zijn dingen die René met zijn ogen dicht kan doen. Hij zal ze wel doen met twee ogen open, maar dat is bij wijze van spreken. Een mooi moment dus! 


2 september 2017. 'The Eagle has landed!' meldde Parel.  De Vlieland ligt is weer aangemeerd aan de Borneokade. :-) 


29 augustus 2017. Ziehier de Vlieland, in dok, en al ontdaan van zijn mosselbaard! Maar er is nog genoeg te doen... Op zijn minst een nieuwe laag verf die de aangroei moet vertragen... En de schroef dus... 

29 augustus 2017. Om tien voor negen lag de Vlieland eindelijk op de werf.

27 augustus 2017. De Vlieland ligt niet aan de Borneokade, maar is vertrokken naar de werf in IJmuiden. 


De Vlieland op weg naar IJmuiden 27-8-17

René schipperde, maar had wel rugdekking van een professionele schipper, omdat er nog altijd een probleempje is, waardoor het keren van het schip niet vlot gaat. 
Deze foto werd onderweg genomen door mensen die de Vlieland herkenden... :-)
Nu moest de Vlieland naar de werf voor groot onderhoud. 

De AIS is intussen geïnstalleerd, vandaar dat de Vlieland varen mag. Parel schrijft: We gaan nu de schroef er weer af halen en laten bijstellen, hopelijk kunnen weer echt probleemloos gaan varen!
Helaas konden ze niet het dok in, want... er was een kotter voor de werf gezonken! 


 

 

10 juni 2017. Vandaag is het 80 jaar geleden dat de Vlieland te water is gelaten. 

25 april 2014. Dit is de grote dag!!!!
Vandaag rond zes uur kun je de Vlieland zien uitvaren met een aantal van de trouwe vrienden, die er veel voor over hadden om de droom van René en Parel waar te maken! En om acht uur hopen ze weer aan te meren. Maak je daar een foto of een filmpje van? Stuur die dan alsjeblieft naar gea @ van - haselen . nl (Zonder spaties natuurlijk)

Deze foto is genomen toen de Vlieland terugkwam in Amsterdam. 

Toen wisten we nog niet dat de keerkoppeling kapot was. Vandaag, 21 juli 2015 is er een andere in het ruim gehesen. Die moet nog op zijn plaats getakeld, maar er is vooruitgang. Controle door de importeur bleek nuttig en nodig: er moest een reparatie worden verricht. Maar nu komt, zo God wil, alles weer goed... (René kan wel wat spierkracht gebruiken, overigens...)


25 juli 2015. Het is feest, de kapitein en kapiteinse vieren vanavond hun koperen bruiloft! 
Vanmiddag was er een flinke zomerstorm, de ergste sinds 1901, dus de Vlieland deinde vrolijk...
maar alles ging goed. 
Felicitaties aan het jonge paar. 


Plaats: De Vlieland ligt aan de Borneokade 96 1019 AW Amsterdam

Contact vooraf: 020-4191120, mail@devlieland.nl  
Tot ziens! (Betaald parkeren ma t/m zat tot 24.00 u.!) 


  Meer weten over de Vlieland? Klik hier!