M/S VLIELAND.
(Gegevens ontleend aan Rederij Doeksen)
Gebouwd 1938 door Scheepswerf J. Smit & Zn., Foxhol, Holland.
Gegevens van de werf:
Dimensies. 34.70 x 6.43 x 1.80 m.
Brt/ Nrt. 151/ 82.
Machines. Een 6-cyl, Deutz 6V6 M 345 diesel.
Effectief: 300 bhp.
Na machine omwisseling: een 6-cyl, Werkspoor TMAS 276 diesel.
Effect. 325 hk.
Aantal passagiers. 350.
Later gecertificeerd voor 300/400.
1937 02 04. Besteld.
1937 10 06. Te water gelaten.
Afgeleverd 18 mei 1938 aan de Terschellinger Stoomboot Maatschappij, Terschelling, Holland. (Rederij Doeksen).
1938 05 18. Ingezet als veerboot Vlieland - Vlieree Point.
1943 - 1945. Geconfisceerd door de Duitse bezettingsmacht.
1954 05 29. Haverij aan de machine. Naar Harlingen gesleept.
1954 06 24. Opnieuw van Scheepswerf Welgelegen, Harlingen, met een nieuwe machine.
1962 Ingezet tussen Terschelling - Vlieland.
1980 01 23 Stopt met reizen tussen Terschelling - Vlieland.
1981 09
01. Verkocht aan onbekende koper, Vlissingen, Holland, om
vissersboot te worden op de Noordzee.
Omgedoopt tot TONIJN.
Later krijgt de rederij concurrentie. De boot wordt verkocht aan een onbekende koper in Utrecht, Holland. Opgelegd. Motorophanging kapot onder grote spanning in de tijd dat het vaartuig opgelegd was.
Vervolgens verkocht aan N. van den Berg, Hollandse Brug, Holland, en omdoopt tot VLIELAND. Plannen worden gemaakt om het schip te verbouwen, maar er komt niets van terecht.
Later wordt de Vlieland verkocht aan C. Ruardi, Bussum, Holland. Vervolgens opgelegd.
Tegenwoordig in gebruik als woonboot en partyboot.
Er is een filmpje van de Vlieland te zien op youtube, uit de tijd dat deze bij Muiden lag.
Een
voorganger van De Vlieland stond bekend als de 'tobbe' of de 'hobbelende geit'.